Alla inlägg under september 2022

Av maria anonym - 9 september 2022 17:31

Choklad botten vaniljmousse frosting.
Super nöjd

Av maria anonym - 7 september 2022 18:10

Ett enkelt recept på dessa som jag bakade i dag men insåg att en sats räckte för mig eftersom det är några av mina kusiner & bonus farmor &, farmor och några andra i familjen så blev det precis lagom med 68 st & sen tårtan plus mammas tunnbröds snittar också.


Recept

4 dl vetemjöl
5 dl socker
1 msk kakao
1 msk kaffepulver
200 gram smör

Rör ihop alla torrvaror & blanda dom ordentligt med en slev eller slickepott.
Lägg i rums varmt smör & vispa med elvisp el hushålls maskin till allt är ordentligt ihop rört.


Sätt ugnen 175 & grädda i ungefär 12-13 min

Av maria anonym - 6 september 2022 22:25

Bestämde i dag för att sysselsätta mig med något nu efter ha lämnat sonen på förskolan.
Att nu sätta i gång med förberedelserna in för 40 års kalaset som nu ska vara i helgen nu när man allt är barnfri angånende inskolningen som man kämpa med ett par dagar.

Så i dag började med förberedelsen av ena tårtan som jag nu bestämt ska ha rosa/lila blommor också .

Vispade smör &,philadelphiaost först sen efter det så blev det den här butter cream påsen så.
Plus första gången av alla gånger jag har gjort smörkräm så blev jag riktigt nöjd plus att jag satte i stabiliserings pulver också så det blev mer än förväntat också till & med.

Gjorde i färgerna
Riktigt ljus rosa
Mörk rosa
Mellan lila

Men detta gjorde mig supernöjd med också angående konstisensen också som sagt.
Ska ta & göra en sats till men bland annat orginal färgern också plus en sats dessa 2 i gången för att få detta på hela tårtan också.

Den mörkrosa blommorna super nöjd med denna färg också.

Lila den mera mörkare nyansen var detta också som sagt & blev väldigt nöjd med denna också .

Här är den mer ljusa lila färgern också på dessa som jag är & planerade ihop också.

Här är den väldigt ljusa rosa färgen också .

Av maria anonym - 2 september 2022 17:57

Så här blev bottnet på ena tårtan som jag ska använda till 40 års tårtan.
Samtidigt tänkte jag ge receptet på denna också.

Det påminner om ett recept som jag har testa med tidigare som har misslyckas med .
Men hittade nu ett nytt recept med likande ingredienser & det enda jag gjorde det var att byta grader annars hade det blivit samma saker.
Men bara bottnet jag behövde.

Ska testa hela nästa gång

Tårtbotten


Torrvaror.

5.5 dl vetemjöl
3 dl kakao
4 dl mjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk salt
3 tsk bikarbonat

Flytande varorna

2 dl neutral olja (raps-, mat-, eller solrosolja)
3 dl vatten
3 dl mjölk
3 ägg



Chokladfrosting
300 g mörk choklad (minst 70% kakaohalt)
300 g smör, mjukt och rumstempererat smör
600 g färskost
2 dl florsocker
Dekoration
blandade bär


Bottnar
Sätt ugnen på 150 grader (över- och undervärme). Fodra tre springformar med diameter på 23 cm med bakplåtspapper.
Ta fram två stora bunkar. I den ena blandar du ihop vetemjöl, strösocker, kakao, bikarbonat, vaniljsocker och salt. I den andra bunken vispar du lätt ihop neutral olja, vatten, mjölk och ägg.
Häll över innehållet i bunken med torra ingredienser i den andra bunken med blöta ingredienser. Rör försiktigt ihop alltsammans till en jämn chokladsmet.
Fördela smeten jämnt i de tre formarna. Jag brukar använda ett dl-mått och lägga 1 dl smet i taget i varje form tills smeten är slut.
Grädda en form i taget i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna lite innan du klickar ur den ur formen och låter svalna upp och er på ett galler. Upprepa för alla formar.
Låt bottnarna svalna helt och hållet medan du gör chokladfyllningen.
Chokladfrosting
Grovhacka den mörka chokladen och lägg den i en värmetålig skål. Ställ skålen över en kastrull med sjudande vatten för att smälta chokladen. När chokladen smält tar du bort skålen från värmen och låter svalna helt och hållet.
Vispa ihop smör och färskost krämigt med elvisp i en annan bunke. Tillsätt den avsvalnade chokladen och vispa lite till.
Sikta ner florsockret och vänd försiktigt ihop till en jämn frosting med hjälp av en slickepott. Lägg frostingen i en spritspåse med rund, öppen tyll. Spritsa ett lager mellan alla bottnar, dekorera sedan med färska bär.
Servera tårtan direkt eller förvara den i kylskåpet.




Av maria anonym - 2 september 2022 13:03

Eftersom jag nu är ensam hemma barn på förskolan & skolan så bestämde jag mig för i lugn & ro att förbereda ena tårtbottnet så att man sen bara behöver göra fyllningarna / dekoration också till dom i lugn & ro också .

Jag har haft många tankar & funderingar fråga lite runt på såna här sidor som har med tårtor att göra har fått bilder skickade till på olika alternativ men nu har i alla fall bestämt mig på färger & fyllning mm.


Dock ska jag först & främst säga att jag inte har något sammarbete eller reklam så att det inte missförstås på någotvis.

Rosa & lila som jag sen kommer strö lite sånt här pulver på som en lite touch.
Eller göra 3 olika frostingar
Rosa
Lila
Vit
Den vita kommer jag då dela upp o lägga i guld pulvret i denna o röra i hop.

Ovido - Quiz & Flashcards